Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2010 15:55 - Много е удобно да се разделиш на две
Автор: severen3 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 486 Коментари: 0 Гласове:
0



 На тяло и на себе си. Но в момента на разделянето правиш пог­решна стъпка. И докато не се върнеш назад и не проме­ниш първата си стъпка, много животи ще бродиш и ще се скиташ и от това няма да излезе нищо, защото една погрешна стъпка влече след себе си нови, все погрешни стъпки. Така че започвай от правилното начало. Помни, че ти и тялото ти не сте две, а едно. "Две" е просто за удобство. На съществуването му е достатъчно и едно. Да се разделиш на две е изкуствено. В действи­телност, ти чувстваш, че си единен, но когато започнеш да размишляваш над това, възниква проблем. Когато на тялото ти се причини болка, не смяташ, че ти и тялото ти сте различни. Усещаш единството с тялото. И едва след това, когато започнеш да размишляваш, вие се раз­деляте. В настоящето няма разделения. Ако ти опрат нож до сърцето, не чувстваш разделение. Не мислиш, че сега ще убият тялото ти, а не теб. Едва по-късно, когато слу­чилото се стане част от паметта ти, размишляваш над него. Тогава можеш да кажеш, че са щели да убият тяло­то ти. Но в оня момент не би могъл да го кажеш така. Когато чувстваш, ти усещаш единство, когато мис­лиш, започваш да разделяш. Така се създава врагът. Ако ти не си тяло, възниква борба. Поражда се въпрос: "Кой е господар? Тялото или аз?" Тогава егото се чувства за­сегнато. И ти започваш да потискаш тялото. А това оз­начава да потискаш себе си. Когато се бориш с тялото си, ти се сражаваш със самия себе си. Възниква обърк­ване. И всичко това е самоубийствено. Дори и да се стараеш, не можеш истински да по­тиснеш тялото си. Нима можеш с дясната ръка да по­тиснеш лявата? Те изглеждат отделни, но в тях тече ед­на и съща енергия. Ако действително бяха отделни, то­гава щеше да е възможно потискането, и не само потис­кане, но и пълно унищожение. Но ако и в двете тече ед­на и съща енергия, как може дясната ръка да потисне лявата? Това прилича на играта "на ужким". Мога да на­тисна с дясната си ръка лявата и да се преструвам, че дясната е победила, но в следващата минута мога да вдигна лявата си ръка - нищо не я спира. Ние всички играем тази игра. Играем я постоянно. Понякога ти по­беждаваш секса, понякога - той тебе. Това се превръща в омагьосан кръг. Сексът не може да се потисне. Може да се трансформира, но не и да се потисне. Начало, при което разграничаваш себе си от тялото си, води към потискане. И ако искаш трансформация, не започвай с разделяне. Трансформацията се поражда са­мо от разбирането на цялото като цяло. Потискането произлиза от погрешната представа за цялото като сбор от отделни части. Щом знам, че и двете ръце са мои, тогава е глупаво да потискам едната. Самото усилие е абсурдно: кой кого трябва да потиска? Кой с кого трябва да се сражава? Ако не се чувстваш притеснен в тялото си, ако се усещаш леко и непринуде­но, можеш да направиш първата крачка в правилната посока. Тогава няма нито разделяне, нито потискане.         Ако отделяш себе си от тялото си,oт това автома­тично произтичат много неща. Колкото повече потис­каш тялото си, толкова по-дълбоко е разочарованието ти, защото всъщност потискането е невъзможно. Може да се сключи временно примирие, но после пак ще пре­търпиш поражение. И колкото по-голямо е отчаянието ти, толкова по-голямо е разделението, толкова по-широка е пропастта между теб и тялото ти. Започваш да изпитваш враждебност към него. Струва ти се, че тялото е много силно, затова не можеш да го потиснеш. И тога­ва решаваш: "От днес още по-упорито ще се боря с не­го!" Ето защо казвам, че всичко си има логика. Ако се започне с грешна предпоставка, до самия край няма да се постигне нищо. Всяка борба води до друга борба. Умът мисли: "Тялото е много силно, а аз съм слаб. Ще се наложи по-силно да го потисна." Или обратното: "Нужно е да се отслаби това тяло." Всички аскети са правили опити да направят тялото по-слабо. Но колкото по-слабо е то, толкова по-слаб си и ти. Между теб и тя­лото винаги се запазва относително равновесие на силите. Щом отслабнат силите ти, изпитваш по-голямо ра­зочарование, защото сега по-лесно можеш да бъдеш по­беден. И нищо не можеш да направиш - колкото си по-слаб, толкова по-малки са шансовете ти да преодолееш притеглянето на тялото и толкова повече усилия се на­лага да приложиш, за да победиш. Затова, преди всичко, не трябва да се мисли с формулите на разделението. По­добно разделяне - на физическо и духовно, на матери­ално и ментално, на съзнание и материя - е просто една грешна езикова постановка. Цялата безсмислица е поро­дена от езика. Искаш на твоя въпрос да отговоря с "да" или "не". Човек не запазва неутрално отношение. Неговото "да" винаги е абсолютно, неговото "не" - също. Нито в един език няма неутрална дума, затова де Боно измисля нова дума: "по". Той предлага да се използва "по" като неут­рална дума. По значи - "Аз изслушах твоята гледна точка. Не казвам нито да, нито не." Използвайте думата "по" и ще се измени възможността ни. "По", разбира се, е изкуст­вена дума, която де Боно заимства от поезията и която означава хипотетична възможност. Тя е неутрална дума, в която не присъства оценка, порицание или поощрение; не присъства никакво обстоятелство "за" или "против". Оскърбяват те, отговори им: "по". Усетете вътре в себе си разликата. Една дума може много да те промени. От­говаряйки "по", ти сякаш казваш: "Чух те. Сега знам как се отнасяш към мен. Може да си прав, но може и да грешиш. Аз не давам никаква оценка." Езикът поражда разделение. Даже великите мис­лители създават неща, които не съществуват. Попитайте ги: "Какво е умът?", те ще отговорят: "Той не е мате­рия". Попитайте ги: "Какво е материята?", те ще отгово­рят: "Не е ум." Нито умът, нито материята са познати. Философите определят материята чрез ума, а ума - чрез материята. Източниците си остават неизвестни. Това е абсурдно, но така ни е по-удобно, вместо просто да признаем: "Не знам. Нищо не ми е известно по въпро­са". Когато кажем: "Умът не е материя", ние се успоко­яваме, защото нещо сме определили. Но това нищо не ни обяснява. И умът и материята остават все така непоз­нати за нас, но да се каже: "Не знам", би било твърде разтърсващо за егото. В момента на разделянето ни се струва, че ставаме господари на това, за което нямаме и най-бегла представа.        


Тагове:   Много,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: severen3
Категория: Лични дневници
Прочетен: 67234
Постинги: 80
Коментари: 17
Гласове: 8
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930